Moedig zijn: het is verdorie lastig...

Soms weten we waar we zouden moeten geraken. We zien het doel voor ogen. Maar we geraken er niet omdat we de stappen die nodig zijn om er te geraken niet zetten.

Zou ik dit bijsturingsgesprek wel doen? De kans is groot dat die hoofdverpleegkundige dan zal vertrekken, en hoofdverpleegkundigen zijn zeldzaam.
Die reorganisatie waar de bewoners veel baat bij zouden hebben, zou ik deze wel doorvoeren? Ik voel immers veel weerstand bij het middenkader.
Zou ik de medewerkers nog eens wijzen op het niet volgen van de afspraken, of laat ik het maar passeren?
Zal ik deze moeilijke boodschap helder en duidelijk naar de familieleden brengen, of zal ik wat rond de pot draaien zodat ik minder reactie krijg?

Het is niet evident: moed kiezen boven gemak.
Kiezen voor wat juist is boven kiezen voor wat gemakkelijk, snel of leuk is.
Kiezen om de waarden en visie in praktijk om te zetten in plaats van enkel op papier te belijden.

Moed is een vaardigheid die kan worden aangeleerd.

Hoe makkelijk zou het zijn ervan uit te gaan dat moed is aangeboren. "Pech, ik heb het niet meegekregen bij de geboorte." Excuus dus om niet moedig te zijn. 

Nee, moed is een vaardigheid die kan worden aangeleerd.
Iedereen die bereid is zich kwetsbaar op te stellen, kan moedig zijn.
Bij moed hoort nu eenmaal angst. Maar de vraag is hoe we met die angst omgaan. 

Kan u zich een moedige daad voor de geest halen bij uzelf of bij een ander waarbij er geen kwetsbaarheid werd ervaren? Wellicht niet.
Moed en kwetsbaarheid gaan samen. Zo blijkt ook uit onderzoek van Brené Brown (Dare to Lead, 2018).

We hoeven niet moedig te zijn voor onszelf, voor ons eigen geluk.
Moedig zijn doen we in functie van het dienen van anderen. Bewoners, medewerkers, familieleden bijvoorbeeld. Dat je dankzij uw moed anderen kan dienen, kan helpen bij het maken van de keuze tussen moed of gemak.

Groei zit nooit in onze comfortzone.

We moeten onszelf voortdurend uitdagen, willen we groeien naar een sterkere variant van onszelf.
Bij dromen horen vaak ook angsten. De vraag is, laten we deze angsten bepalen wat we wel en niet doen?
Of zorgen we ervoor dat onze ruggengraat sterker wordt?
Door altijd te blijven doen wat we doen, en te blijven denken wat we denken, zullen we ons niet verder ontwikkelen.
De echte groei in ons leiderschap zit in de bereidheid om uit de comfortzone te stappen en in het nieuwe, moedige leiderschap te investeren.
Iedere dag weer.

Willen we in de ouderenzorg de lat van kwaliteit voor bewoners én medewerkers nog hoger leggen, dan is vaak de eerste stap het vinden van moed om die stappen te zetten die nodig zijn om ons doel of onze droom te bereiken.




Een weg gaan naar hogere kwaliteit en excellentie in zorg is vaak makkelijker met iemand naast ons. Ik spreek uit ervaring. Zelf heb ik 3 maal in mijn loopbaan voor langere periode ondersteuning gevraagd (en gekregen, waarvoor zeer grote dank aan mijn voormalige leidinggevenden!).
Dankzij die ondersteuning heb ik sneller grotere stappen kunnen zetten in de organisatie.

Wil u als directeur (of dagelijks verantwoordelijke, campusverantwoordelijke,...) in de ouderenzorg stappen zetten naar een hogere kwaliteit en kan ik u ondersteunen?
Graag een individueel traject, waar we ons richten op 5 pijlers en samen de weg gaan naar excellentie in zorg en moedig leiderschap?
Of liever een weg gaan samen met collega-directieleden?
Check dan even de info over de GROEI Mastermind die in 2020 van start gaat.



4 november 2019

Moedig zijn: het is verdorie lastig...

We dachten "Na corona pakken we dat aan", en dat bleek dan een jaar te duren...

Iedereen is gevaccineerd in de woonzorgcentra. Er zijn geen uitbraken meer. Voila, alles is terug op orde... Was het maar zo eenvoudig! Het is in heel wat wzc nog 'trekken en sleuren' om er de energie en motivatie in te houden. Zo deelden ook heel wat directieleden in de laatste webinars. En daar zijn veel redenen voor. Het extra loon en de extra medewerkers die zijn aangekondigd, zijn bijzonder welkom. Maar dat alleen zal niet volstaan.

31 maart 2021

Lees meer keyboard_arrow_right

Blaas mee een wind van vernieuwing in de ouderenzorg

Gedurende de corona-pandemie ging er bijzonder veel aandacht naar ouderen in het algemeen, en naar de woonzorgcentra in het bijzonder. De impact van de pandemie was immers het grootst op de woonzorgcentra en heeft daar diepe wonden geslagen. Bij de bewoners en hun families, maar ook bij alle medewerkers. Ook de zorg voor oudere personen thuis bleek geen evidentie. Niemand wil dit nog een keer meemaken.

21 februari 2021

Lees meer keyboard_arrow_right

De ouderenzorg capituleert niet!

Motiveren van medewerkers is dé uitdaging van nagenoeg elke directeur of campusverantwoordelijke op dit moment. Maar de ouderenzorg geeft niet op!

23 december 2020

Lees meer keyboard_arrow_right

De familie is partner in de zorg. Ook in tijden van corona?

"De familie is partner in de zorg." Het staat in quasi alle visieteksten van woonzorgcentra. Mooi. En evident. Maar is onze visie onze leidraad in beslissingen, ook in tijden van crisis? Of geldt onze visie enkel in ‘normale’ tijden, en schuiven we die in crisistijden aan de kant?

14 september 2020

Lees meer keyboard_arrow_right

Laad me met rust!

Net wanneer je het gevoel hebt dat je geen tijd hebt om te ademen, is het dringend tijd om te ademen...

15 juli 2020

Lees meer keyboard_arrow_right

Als we elk ons steentje bijdragen...

Laat ons blijven dromen. Groot dromen. In het belang van bewoners en medewerkers. En laat ons die dromen nog realiseren ook!

21 juni 2020

Lees meer keyboard_arrow_right

Woonzorgcentra mogen geen mini-ziekenhuizen worden

“We wisten het al, maar het wordt nogmaals bewezen: de ouderenzorg is gezegend met enorm bezielde medewerkers, en met directieleden die door het vuur gaan voor bewoners en medewerkers. Dat mag ook wel eens gezegd worden.” Over de 'lessons learned' in de coronacrisis...

18 mei 2020

Lees meer keyboard_arrow_right

Zullen we het even door de vingers zien?

De crisis maakt het moeilijker dan ooit om bij te sturen, om problemen aan te pakken. Want er is die oneindige dankbaarheid naar de medewerkers toe voor hun inzet. Zullen we dat gedrag dan maar even door de vingers zien?

15 mei 2020

Lees meer keyboard_arrow_right

Nadenken over visie en waarden, daar is nu echt geen tijd voor...

Voor visie en waarden, daar is nu in deze coronacrisis geen tijd voor, zou u kunnen denken. Toch is het nét nu zo belangrijk! Af en toe teruggaan naar het 'waarom' van onze organisatie, zelfs in crisistijden, kan immers heel erg helpen om de periode door te komen.

9 april 2020

Lees meer keyboard_arrow_right

Zorg voor de zorgenden - initiatieven ter verhoging van de mentale weerbaarheid

Als directeur of leidinggevende doen we er alles aan om - in deze crisistijd - een cultuur van psychologische veiligheid te creëren in ons wzc. Toch is dit voor sommige medewerkers niet voldoende. Er zijn intussen verschillende initiatieven opgestart die zorgverleners ondersteunen om de angst te reduceren en de mentale weerbaarheid te verhogen.

7 april 2020

Lees meer keyboard_arrow_right

Ook in de ouderenzorg is de rek eruit...

Wij willen niets liever dan goede, kwaliteitsvolle zorg geven, en goed wonen en leven op de eerste plaats zetten. We zien veel welwillendheid in de sector en er zijn prachtige initiatieven. We leggen de lat alsmaar hoger, geheel terecht overigens, en ik werk daar heel graag aan mee! Maar bloeien op droge grond is heel erg moeilijk. Als de trend van besparingen in de ouderenzorg zich nog enkele jaren verderzet, dan zullen onze inspanningen weldra niet meer zijn dan water naar de zee dragen.

5 maart 2020

Lees meer keyboard_arrow_right

Als een medewerker vertrekt, dan moet hij/zij niet meer terugkomen

Als een getalenteerde, bezielde medewerker het woonzorgcentrum verlaat, dan vinden we dit spijtig. Bijzonder spijtig zelfs. Want goede medewerkers zijn goud waard. Maar wie weet, komen ze ooit terug...

27 januari 2020

Lees meer keyboard_arrow_right

Soms moeten we wat explicieter zijn met onze goede bedoelingen...

Een cultuur van warme zorg creëer je niet van vandaag op morgen, en niet tussen de soep en de patatten...

22 december 2019

Lees meer keyboard_arrow_right

Ligt Maurice op kamer 7? Of woont hij daar?

Over hoe woordkeuze iets zegt over onze visie... Woorden zijn onbewust een weerspiegeling van onze visie en waarden. We horen niet graag 'dementen' of 'dementerenden'. Maar als we heel eerlijk zijn, is er niet alleen nog werk rond woordkeuze inzake dementie. Ook in het dagelijks reilen en zeilen in woonzorgcentra hanteren we woorden die, als we er eens goed over nadenken, niet overeenkomen met onze visie.

2 december 2019

Lees meer keyboard_arrow_right

Sociale media in de ouderenzorg

Wel of niet inzetten op sociale media in de ouderenzorg? Drie directeurs van woonzorgcentra aan het woord.

14 oktober 2019

Lees meer keyboard_arrow_right

Het vertrouwen was al weg na tien minuten

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Een waarheid als een koe. Maar hoe kunnen we het vertrouwen verdienen van toekomstige bewoners, familieleden, medewerkers,...?

30 september 2019

Lees meer keyboard_arrow_right

Wachten tot uw wachtlijst aangroeit, of...

Wie al langer meedraait als directeur in de sector, had 10 jaar geleden geen problemen met wachtlijsten. Of toch, er was wel een probleem. Ze waren te lang. Nu is het anders. Wachtlijsten zijn kort, of onbestaande. Wat doen we eraan? Hoewel we het niet zo graag horen, is het toch een feit. Deskundig inzetten van sociale media kan hier iets betekenen.

24 september 2019

Lees meer keyboard_arrow_right

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x