Mini-adviestrajecten

Het is de voorbije maanden opvallend dat heel wat directieleden met dezelfde knelpunten geconfronteerd worden.
Het ziekteverzuim blijft hoog.
Er is het gevoel ter plaatse te blijven trappelen, niet vooruit te geraken, het doel is niet helder, de visie leeft nog niet of niet meer.
En de motivatie van de medewerkers is niet overal nog wat het geweest is.

Iets hiervan herkenbaar?

Ik bied deze zomer - geheel uitzonderlijk - de mogelijkheid aan directie, directie zorg en campusverantwoordelijken om een kort adviestraject te volgen. Doel is op korte termijn heel wat advies in te winnen rond het thema, zodat uw organisatie een eind vooruit kan met het thema.

Kies één (of meerdere) van de mini-adviestrajecten. Nadat u uw aanmelding hebt gedaan, ontvangt u (mogelijks enkele dagen later) een mail met een agenda. In deze agenda kan u dan de online sessies reeds inboeken op de momenten die voor u geschikt zijn. 

1. Aanpak ziekteverzuim

Is het ziekteverzuim in uw organisatie hoog? Begint het op de zenuwen te werken van de leidinggevenden en medewerkers en vreest u voor een negatieve spiraal? Ziekteverzuimcijfers dalen, vaak spectaculair, als er in de organisatie een consequent beleid is rond ziekteverzuim. Wat doet uw organisatie om te werken aan het ziekteverzuim? Ik kijk graag even mee, en deel graag heel wat tips en good practices.

Inhoud traject:

  • Indien er reeds documenten bestaan in de organisatie omtrent ziekteverzuim, dan kijk ik die graag na ter voorbereiding van het eerste overleg. Ik geef advies hierover.
  • We voorzien 2 online sessies van 1u om te bekijken op welke manier we een betere en meer consequente aanpak kunnen voorzien.
  • Ik bezorg een aantal sjablonen die u kan gebruiken in uw organisatie om het continuïteitsbeleid vorm te geven. Op die manier hoeft u het warm water niet uit te vinden, bespaart u heel wat tijd, en kan u op heel korte tijd evolueren naar een nog meer professionele aanpak.
  • Begin oktober voorzie ik een  webinar (1 à 1,5u) voor alle leidinggevenden van uw organisaties (en eventuele andere relevante functies zoals bv. HR). Op dit webinar mogen alle directieleden en leidinggevenden aansluiten van die organisaties die zich hebben ingeschreven in dit mini-adviestraject. In dit webinar wordt uitgelegd hoe een continuïteitsgesprek best gevoerd wordt. Wat wel en zeker niet te doen. U krijgt ook de replay.

Investering: 450 euro excl. btw

Voor wie: Dit traject is bedoeld voor de directeur of campusverantwoordelijke. Indien dit wenselijk is, kan bij de online sessies één extra persoon aansluiten (vb. directeur zorg, stafmedewerker HR,...). 


2. Helder krijgen waar u naartoe wil met uw wzc

Als ik u het volgende zou vragen: "Wat vind jij als directeur belangrijk in uw organisatie? Waar staat uw organisatie voor? Waar werken jullie naartoe? Omschrijf in enkele zinnen.", en u moet hierover toch even nadenken, dan is dit mini-adviestraject zeker aangewezen. We zouden immers ten allen tijde kristalhelder moeten hebben wat we belangrijk vinden, waar we nu en op korte termijn voortdurend naar streven.

"Als je niet weet waar je naartoe gaat, zal je er ook nooit geraken." Heel veel organisaties hebben het gevoel ter plaatse te blijven trappelen, geen grote vooruitgangen te zien (en ook weinig kleine...). Maar eerst moeten we natuurlijk helder krijgen wat je wil bereiken, alvorens te kunnen zien hoe je het gaat aanpakken. Wat wil je binnen een 3tal jaar bereikt hebben? Wat is de koers die je op relatief korte termijn wil varen? Weten de medewerkers ook waar jullie naartoe gaan, waar jullie voor staan en waarom jullie dit belangrijk vinden?
Het is absoluut noodzakelijk - het belang wordt altijd onderschat - dat dit heel helder is. Omdat het niet eenvoudig is om dit helder te krijgen, help ik graag even. Je zal merken, eenmaal je weet waar je naartoe wil, zal het makkelijker zijn om na te denken hoe we er zullen geraken. "If the why is big enough, the how is easy."

Inhoud traject: 

  • U ontvangt per mail enkele oefeningen/vragen die u dient voor te bereiden tegen de eerste sessie. De antwoorden op deze vragen zullen ons immers inzicht geven in wat voor u als directeur/campusverantwoordelijke belangrijk is. 
  • We voorzien 2 online sessies van 1u. Samen brengen we klaarheid in datgene waar je met uw organisatie wil voor gaan en staan. We bekijken ook al kort even hoe je dit dan kan overbrengen naar de medewerkers (en bewoners/familie/vrijwilligers...).
  • Je krijgt een samenvatting doorgemaild van het boek ‘Begin met het waarom’ van Simon Sinek. Ik weet dat je weinig tijd hebt om boeken te lezen, maar zo krijg je toch de belangrijkste inzichten mee.
  • Replay van het webinar 'Weten we waar de goal staat?'
  • Je krijgt een document met heel wat tips om de visie geïmplementeerd te krijgen in uw wzc (o.m. linken naar videofragmenten, oefeningen die jouw leidinggevenden met het team kunnen doen,…).

Investering: 450 euro excl btw

Voor wie: Dit traject is uitsluitend bedoeld voor directieleden en campusverantwoordelijken. Het is voor dit mini-adviestraject niet mogelijk om nog iemand extra te laten aansluiten.

Klik hier om in te schrijven.


3. Hoe krijgen we de visie levendig in de organisatie?

Als de visie reeds helder is in uw organisatie, u weet waar u naartoe wil en wat u belangrijk vindt, maar het lukt nog niet goed om dit op de werkvloer geïmplementeerd te krijgen, dan brainstorm ik graag mee. We gaan kijken welke 'systemen' u kan invoeren om ervoor te zorgen dat iedereen in de organisatie weet wat belangrijk is, en men ook bereid is om hieraan mee te werken.

Inhoud traject: 

  • U bezorgt op voorhand materiaal (visietekst, folder, website,...) waaruit ik kan opmaken waar u en uw huis voor staat. Ik lees na en bezorg feedback tijdens de eerste sessie.
  • We voorzien 2 online sessies van 1u. Samen zoeken we naar manieren om de visie verder te implementeren en in het DNA van de medewerkers te krijgen.
  • Je krijgt een samenvatting doorgemaild van het boek ‘Begin met het waarom’ van Simon Sinek. Ik weet dat je weinig tijd hebt om boeken te lezen, maar zo krijg je toch de belangrijkste inzichten mee.
  • Replay van het webinar 'Weten we waar de goal staat?'
  • Je krijgt een document met heel wat tips om de visie geïmplementeerd te krijgen in uw wzc (o.m. linken naar videofragmenten, oefeningen die jouw leidinggevenden met het team kunnen doen,…).

Investering: 450 euro excl btw

Voor wie: Dit traject is bedoeld voor de directeur of campusverantwoordelijke. Indien u wenst, kan de directeur zorg of hoofd bewonerszorg ook aansluiten bij het online overleg.


4. Hoe houden we de medewerkers gemotiveerd?

Is er een dipje in uw organisatie of in één of meerdere teams? Lijken de medewerkers wat uitgeblust? Zien de leidinggevenden het even niet meer zitten? Ik denk graag mee na hoe je het vuur terug in uw organisatie kan krijgen.

Inhoud traject:

  • We voorzien 2 online sessies van 1u. Samen zoeken we naar manieren om de sfeer er terug in te krijgen.
  • U krijgt de link naar een eerder opgenomen webinar (duur: 2 uur) omtrent dit thema.
  • U krijgt nadien enkele praktische tools doorgemaild.

Investering: 400 euro excl btw.

Voor wie: Dit traject is bedoeld voor de directeur of campusverantwoordelijke. Indien u wenst, kan de directeur zorg of hoofd bewonerszorg ook aansluiten bij het online overleg.


Inschrijven kan sowieso tot uiterlijk 15 september 2023. De plaatsen in de agenda zijn beperkt. We sluiten de inschrijvingen af als de agenda volzet is.


Mini-adviestrajecten

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x