Tijdelijke ondersteuning directie

Het gebeurt, en al zeker in een (al dan niet corona-)crisis.
Dat we sommige beslissingen liever niet alleen zouden nemen.
Dat we het als directeur ook even niet meer weten.
Of dat het teveel is en dat we moe worden.
Dat we overprikkeld zijn en het kaf van het koren niet meer kunnen scheiden.
Dat onze leiderschapsvaardigheden precies even naar de diepvries zijn verdwenen.
Dat het rommelt in huis en we het niet op orde krijgen.
Dat we wel willen motiveren, maar even zelf moeten gemotiveerd worden...

Is het ziekteverzuim hoog of het personeelsverloop groot?
Heeft Covid-19 lelijk huis gehouden en is iedereen vermoeid?
Krijgt u sommige projecten niet afgewerkt? Is de sfeer binnen het middenkader beneden alle peil?
Krijgt u geen vat op de cijfers (bezetting, financiering,...)?
H
ebt u het gevoel dat u als directeur alles alleen moet doen of u ziet door de bomen het bos niet meer? ...

Heel graag help ik om, samen met u als directeur, een aantal thema's in huis systematisch vast te pakken.
U kan rekenen op mijn daadkracht, praktisch advies, mijn bagage van jarenlange ervaring als directeur, en kennis van de regelgeving in de ouderenzorg.
Mijn hands-on mentaliteit zorgt ervoor dat we op korte tijd grote stappen vooruit zetten.
Ten voordele van de bewoners en medewerkers, maar ook ten voordele van het wzc én uzelf.


Graag een verkennend gesprek?


Wat is de aanpak? 

Ik ben van de praktische aanpak. Samen bepalen we waaraan we werken. Ik geef advies, help met het opstellen van documenten, ondersteun in vergaderingen,... U bepaalt, afhankelijk van de noden die u heeft.
Ik kom ter plaatse, en tussendoor kan u mij bereiken via mail, stuur ik relevante info door, werk ik thuis nog verslagen af,...
Tussendoor zoomen kan zeker ook, maar bij intensieve begeleiding is het wenselijk dat ik zoveel mogelijk in huis kom. Uiteraard, in tijden van corona, hou ik mij aan alle regels die gelden binnen de wzc.

Wat is de frequentie van de ondersteuning? 

De frequentie bespreken we samen en is afhankelijk van de situatie.

Zal het wel klikken? 

Reeds tientallen directieleden van woonzorgcentra werkten samen met mij.
Tot nu toe ging dat steeds bijzonder vlot. Maar ik kan natuurlijk zeggen wat ik wil ;-).
Hier kan u enkele getuigenissen lezen van directieleden die reeds met mij samenwerkten. 

Als u als directeur dezelfde ambitie hebt als mij, namelijk om de kwaliteit van wonen, leven en zorg voor bewoners én de kwaliteit van werken voor de medewerkers zo hoog mogelijk te krijgen, en tegelijk goede cijfers te behalen, én u bent bereid hiervoor te werken, dan zullen we een goede match zijn!
Maar uiteraard, alvorens we samenwerken, zien we elkaar eens in real life en kunnen we voelen of er een 'match' is.

Wat is het resultaat?

Op korte tijd zal uw woonzorgcentrum op een aantal domeinen een sterke vooruitgang maken. In de wzc die ik reeds ondersteunde, werd aan meerdere doelen tegelijkertijd gewerkt: heldere visie, daling van het ziekteverzuim, minder personeelsverloop, verhogen van de aantrekkingskracht van de organisatie, betere bedbezetting, betere opvolging en inzicht in cijfers, een betere samenwerking met het middenkader, betere rapportering aan raad van bestuur,...

Maar zo'n begeleiding kost wel wat...

Het vraagt inderdaad een investering in geld van uw wzc. Maar wat is de kost als u de ondersteuning niet vraagt? Wat kost uw wzc een slechte bedbezetting, interimpersoneel omdat u niet dadelijk nieuwe medewerkers vindt, een interim-manager omdat u niet volhoudt,... 

U wint niet alleen aan kwaliteit, maar u wint ook aan tijd. Immers, ik reik heel wat tools, sjablonen, advies,... aan waar u - mocht u het alleen doen - veel meer tijd zou aan spenderen. Ik wil zo ondersteunend mogelijk zijn, en tegelijkertijd adviseer en coach ik u zodat u heel wat bijleert. 

Wat zal de raad van bestuur denken als ik vraag naar ondersteuning?

Een nee heb je, een ja kan je krijgen... 

Ook een directeur is maar een mens. Om ondersteuning vragen is geen teken van zwakte, integendeel, het toont uw engagement om te werken aan een hogere kwaliteit. En is vaak een teken van moed om toe te geven aan uzelf en aan uw bestuur dat het even moeilijk is. En soms hebben we nu eenmaal hulp nodig om door een lastige periode heen te geraken. Zie het doel voor ogen (meer rust in uw hoofd en in uw organisatie), en durf te vragen!

Er is nu de coronacrisis, is dit wel een goede timing voor ondersteuning en advies?

Inderdaad, heel wat van de tijd en energie gaat naar de coronacrisis. Veel meer tijd dan we hebben eigenlijk. Maar de bewoners wonen nog steeds in uw wzc, de medewerkers werken er nog altijd, alle andere zaken blijven gewoon doorlopen.
U kan wachten tot de coronacrisis voorbij is. Maar hoe langer u wacht met kwaliteitsverbetering, hoe meer schade u zal moeten inhalen.
Er is een voordeel (ja, echt!) aan werken aan kwaliteit in de coronacrisis: de knelpunten in de organisatie worden nog véél zichtbaarder. En die 'helderheid' kunnen we dankbaar aangrijpen om aan de slag te gaan.

"Een crisis is een snelkookpan voor (zelf)inzicht." Net op die momenten dat we geen tijd hebben voor advies, vorming of intervisie, zouden we eigenlijk het meeste leren. Wedden dat je, nog meer dan anders, de adviezen onmiddellijk in de praktijk zal kunnen omzetten?

Kan u ook helpen met de coronacrisis zelf? 

Zeer zeker! Ik heb de voorbije maanden al veel woonzorgcentra ondersteund, zowel op de werkvloer als via zoom. Ik volg alle regelgeving van nabij. Ik ondersteun heel graag waar nodig tot u terug door de bomen het bos ziet. Voorbeelden waar ik kan ondersteunen:

  • Samen bekijken hoe medewerkers kunnen worden ingezet, samen zoeken naar extra personeel zo nodig
  • Advies geven rond spanning in teams
  • Mee opvolgen financiering mbt covid-19 (vb. compensatie leegstand e.d.)
  • Advies rond aansturen middenkader, hoofdvpk e.d.
  • Advies rond overlegkanalen en inhoud/aanpak van vergaderingen
  • Mee nadenken hoe er weer wat positiviteit in het team kan gebracht worden
  • Mee nadenken over mentale zorg voor de bewoners
  • Mee nadenken over wat wel en niet op sociale media zetten
  • Tips geven over wat u kan doen om medewerkers te ondersteunen
  • Mee nadenken over hoe contact behouden met familie
  • Mee nadenken over zinvolle dagbesteding
  • Mee nadenken over aanpak crisiscommunicatie
  • Mee nadenken over organisatie van zorg (cohorte e.d.)
  • Kladversies van nota’s en brieven aan medewerkers/familie nalezen
  • Mee nadenken over hoe omgaan met klachten van familie, beantwoorden van emails familie
  • Mee nadenken over wanneer aan wie wat communiceren
  • Tips inzake motiverend en moedig leiderschap

Is er sprake van een outbreak van corona en uitval personeel?
Dan is er vanuit de overheid terugbetaling voorzien voor 10 dagen crisismanagement (éénmaal verlengbaar).
Meer info vindt u hier: https://www.zorg-en-gezondheid.be/managementondersteuning-voor-woonzorgcentra

Sociaal.Net interviewde mij een tijd geleden omtrent de coronacrisis. Het interview kan u hier lezen. 


Even samen bekijken of een samenwerking zinvol zou zijn?

Tijdelijke ondersteuning directie

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x