Tijdelijke ondersteuning directie

Het kan iedereen overkomen.
Dat we sommige beslissingen liever niet alleen zouden nemen.
Dat we het als directeur ook even niet meer weten.
Of dat het teveel is en dat we moe worden.
Dat we overprikkeld zijn en het kaf van het koren niet meer kunnen scheiden.
Dat onze leiderschapsvaardigheden precies even naar de diepvries zijn verdwenen.
Dat het rommelt in huis en we het niet op orde krijgen.
Dat we wel willen motiveren, maar even zelf moeten gemotiveerd worden...

Is het ziekteverzuim hoog of het personeelsverloop groot?
Werd een grote verandering niet goed verteerd en is iedereen vermoeid?
Krijgt u sommige projecten niet afgewerkt? Is de sfeer binnen het middenkader beneden alle peil?
Krijgt u geen vat op de cijfers (bezetting, financiering,...)?
H
ebt u het gevoel dat u als directeur alles alleen moet doen of u ziet door de bomen het bos niet meer? ...

Heel graag help ik om, samen met u als directeur of campusverantwoordelijke, een aantal thema's in huis systematisch vast te pakken.
U kan rekenen op mijn daadkracht, praktisch advies, mijn bagage van jarenlange ervaring als directeur, en kennis van de regelgeving in de ouderenzorg.
Mijn hands-on mentaliteit zorgt ervoor dat we op korte tijd grote stappen vooruit zetten.
Ten voordele van de bewoners en medewerkers, maar ook ten voordele van het wzc én uzelf.


Graag een verkennend gesprek?


Wat is de aanpak? 

Ik ben van de praktische aanpak. Samen bepalen we waaraan we werken. Ik geef advies, help met het opstellen van documenten, ondersteun in vergaderingen,... U bepaalt, afhankelijk van de noden die u heeft.
Ik kom ter plaatse, en tussendoor kan u mij bereiken via mail, stuur ik relevante info door, werk ik thuis nog verslagen af,...
Tussendoor zoomen kan zeker ook, maar bij intensieve begeleiding is het wenselijk dat ik zoveel mogelijk in huis kom.

Wat is de frequentie van de ondersteuning? 

De frequentie bespreken we samen en is afhankelijk van de situatie. Vaak is de ideale frequentie 1 à 2 dagen per week, en na enkele weken of maanden bouwen we af.

Zal het wel klikken? 

Reeds tientallen directieleden van woonzorgcentra werkten samen met mij.
Tot nu toe ging dat steeds bijzonder vlot. Maar ik kan natuurlijk zeggen wat ik wil ;-).
Hier kan u enkele getuigenissen lezen van directieleden die reeds met mij samenwerkten. 

Als u als directeur dezelfde ambitie hebt als mij, namelijk om de kwaliteit van wonen, leven en zorg voor bewoners én de kwaliteit van werken voor de medewerkers zo hoog mogelijk te krijgen, en tegelijk goede cijfers te behalen, én u bent bereid hiervoor te werken, dan zullen we een goede match zijn!
Maar uiteraard, alvorens we samenwerken, zien we elkaar eens ter kennismaking, hetzij online hetzij in real life, en kunnen we voelen of er een 'match' is.

Wat is het resultaat?

Op korte tijd zal uw woonzorgcentrum op een aantal domeinen een sterke vooruitgang maken. In de wzc die ik reeds ondersteunde, werd aan meerdere doelen tegelijkertijd gewerkt: heldere visie, daling van het ziekteverzuim, minder personeelsverloop, verhogen van de aantrekkingskracht van de organisatie, betere bedbezetting, betere opvolging en inzicht in cijfers, een betere samenwerking met het middenkader, betere rapportering aan raad van bestuur,...

Maar zo'n begeleiding kost wel wat...

Het vraagt inderdaad een investering van uw wzc. Maar wat is de kost als u de ondersteuning niet vraagt? Wat kost uw wzc een slechte bedbezetting, interimpersoneel omdat u niet dadelijk nieuwe medewerkers vindt, een interim-manager omdat u niet volhoudt,... 

U wint niet alleen aan kwaliteit, maar u wint ook aan tijd. Immers, ik reik heel wat tools, sjablonen, advies,... aan waar u - mocht u het alleen doen - veel meer tijd zou aan spenderen. Ik wil zo ondersteunend mogelijk zijn, en tegelijkertijd adviseer en coach ik u zodat u heel wat bijleert. 

Hoe zal mijn bestuursorgaan reageren op mijn vraag naar ondersteuning?

Een nee heb je, een ja kan je krijgen... 

Ook een directeur is maar een mens. Om ondersteuning vragen is geen teken van zwakte, integendeel, het toont uw engagement om te werken aan een hogere kwaliteit. En is vaak een teken van moed om toe te geven aan uzelf en aan uw bestuur dat het even moeilijk is. En soms hebben we nu eenmaal hulp nodig om door een lastige periode heen te geraken. Zie het doel voor ogen (meer rust in uw hoofd en in uw organisatie), en durf te vragen!

Het is momenteel bijzonder druk, zelfs crisis, is dit wel een goede timing voor ondersteuning en advies?

Ongetwijfeld gaat heel wat tijd naar het onder controle krijgen van de crisis (vb. enorm personeelstekort, negatieve sfeer,...). Veel meer tijd dan we hebben eigenlijk. 
U kan wachten tot de crisis voorbij is. Maar hoe langer u wacht met kwaliteitsverbetering, hoe meer schade u zal moeten inhalen. En vooral, ik help heel graag mee om de crisis onder controle te krijgen.
Er is een groot voordeel aan werken aan kwaliteit in crisis: de knelpunten in de organisatie worden nog véél zichtbaarder. En die 'helderheid' kunnen we dankbaar aangrijpen om aan de slag te gaan. 

"Een crisis is een snelkookpan voor (zelf)inzicht." Net op die momenten dat we geen tijd hebben voor advies, vorming of intervisie, zouden we eigenlijk het meeste leren. Wedden dat je, nog meer dan anders, de adviezen onmiddellijk in de praktijk zal kunnen omzetten?


Even samen bekijken of een samenwerking zinvol zou zijn?

Tijdelijke ondersteuning directie

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x